24 kwietnia 2025 roku odbyła się debata zorganizowana przez Państwową Komisję do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 we współpracy z Naczelną Izbą Lekarską.
Wydarzenie to zainaugurowało wspólną inicjatywę mającą na celu wzmocnienie ochrony dzieci przed przemocą seksualną. Kulminacyjnym punktem spotkania było przygotowanie projektu wspólnego apelu w sprawie wprowadzenia do programów nauczania na kierunkach medycznych treści dotyczących rozpoznawania i przeciwdziałania przemocy seksualnej wobec małoletnich.
W debacie udział wzięli przedstawiciele Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych, Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, a także reprezentanci Krajowej Rady Fizjoterapeutów, Krajowej Rady Ratowników Medycznych i Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz członkinie Państwowej Komisji – przewodnicząca Karolina Bucko i wiceprzewodnicząca Justyna Kotowska. Przewodnicząca Państwowej Komisji podkreśliła, że wiedza i umiejętności reagowania w sytuacji podejrzenia występowania przemocy seksualnej wobec dzieci jest kluczowa dla uszczelnienia obecnego systemu.
– Choć reagowanie w takich sytuacjach jest obowiązkiem wynikającym z art. 240 k.k., to nadal zauważamy, że jest ono niewystarczające. Dlatego Państwowa Komisja wraz Naczelną Izbą Lekarską rozpoczęły działania zmierzające do tego, aby specjaliści zawodów medycznych posiadali wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie ochrony dzieci poniżej 15 roku życia przed przemocą seksualną. Bardzo dziękujemy za chęć współpracy i tak pozytywny odzew. W szczególności dziękujemy dr n. med. Klaudiuszowi Komorowi, dr n. chem. Sebastianowi Grzyb, dr n. med. Andrzejowi Tytule, mgr Agnieszce Krawętkowskiej, mgr Mateuszowi Komza i prof. Wojciechowi Załusce – za wspólną pracę na rzecz uszczelniania systemu ochrony dzieci przed przemocą seksualną – mówiła Karolina Bucko.
Eksperci i ekspertki różnych środowisk zawodowych zgodnie podkreślali, że rola medyków w rozpoznawaniu przypadków przemocy seksualnej wobec dzieci jest kluczowa. Dlatego też ujęcie tej tematyki w programach kształcenia przyszłych lekarzy jest niezbędne.