16 kwietnia 2025 roku z inicjatywy Marszałka Sejmu Szymona Hołowni w Sejmie RP odbyły się konsultacje w sprawie zmian w prawie, zmierzających do ograniczenia używania smartfonów w szkołach. Uczestniczyli w nich przedstawiciele Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Cyfryzacji, Biura Rzecznika Praw Dziecka i organizacji pozarządowych, działacze społeczni, a także dzieci i ich rodzice.

 

Wprowadzeniem do dyskusji była prezentacja wyników raportu „Internet dzieci”, będącego efektem współpracy specjalistek i specjalistów oraz instytucji: Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Polskie Badania Internetu – PBI oraz Gemius. Wnioski z raportu zaprezentowali jego współautorzy – Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” oraz Konrad Ciesiołkiewicz, członek Państwowej Komisji.

 

Specjaliści podkreślali, że rozwiązania legislacyjne nie mogą koncentrować się wyłącznie na zakazach, ale powinny dotyczyć szeregu rozwiązań wzmacniających system ochrony dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem w sieci. Kluczowe jest m.in. zbudowanie w UE systemu ochrony dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym i walki z treściami prezentującymi ich krzywdzenie (tzw. CSAM) w zakresie szybkiego i skutecznego wykrywania takich materiałów.

 

– Nie potrafię wyobrazić sobie, jak skutecznie zmniejszyć skalę tego rodzaju przestępczości bez stworzenia unijnego systemu i nałożenia na dostawców usług i produktów online obowiązków oraz wzmocnienie polskiej policji i wymiaru sprawiedliwości w niezbędne do sprawnego działania bazy hash. Dyskusja o gotowych rozwiązaniach prawnych przygotowanych przez Komisję Europejską trwa już ponad 2 lata. Przy dobrej woli Polska prezydencja w Radzie UE mogłaby być pod tym względem przełomowa. Przegrywamy walkę z czasem, która liczona jest zdrowiem i życiem ludzi – podkreślał Konrad Ciesiołkiewicz.

 

Członek Państwowej Komisji zwracał uwagę na konieczność wprowadzenia spójnych regulacji oraz jednolitych standardów dotyczących ochrony dzieci i młodzieży w przestrzeni cyfrowej. Szczególna odpowiedzialność w tym obszarze spoczywa na branży reklamy i marketingu, która – jako jedna z nielicznych – dysponuje realnym wpływem na działania firm technologicznych. Podkreślał również istotną rolę edukacji dzieci i dorosłych oraz kształtowania nawyków związanych z higieną cyfrową – już od najmłodszych lat.

 

– Kluczowe jest rozwijanie kompetencji obejmujących zarówno postawy, wartości, jak i wiedzę oraz umiejętności niezbędne do świadomego i bezpiecznego funkcjonowania w środowisku online. Najbardziej innowacyjną propozycją, jaka w tym zakresie została przygotowana w ostatnich latach, to podstawy programowe nowego przedmiotu „Edukacja zdrowotna” dla szkół podstawowych. Przedmiotu, który pełni funkcję profilaktyczną – przeciwdziała różnym formom przemocy, w tym przemocy seksualnej i cyberprzemocy, uczy higieny cyfrowej oraz wzmacnia odporność na dezinformację.

 

17 kwietnia odbyło się także posiedzenie Rady ds. Cyfryzacji poświęcone wyzwaniom w zakresie walki z treściami CSAM oraz innym przestępstwom na tle seksualnym w sieci.

Więcej danych i wniosków z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w sieci można przeczytać w raporcie „Internet dzieci”: https://pkdp.gov.pl/…/2025/03/INTERNET_DZIECI_RAPORT.pdf