Projekt kompleksowych zmian w prawie karnym w zakresie zwiększenia ochrony dzieci przed przestępstwami przeciwko wolności seksualnej i obyczajności zakłada m.in. lepsze zabezpieczenia praw osób małoletnich oraz zwiększenie bezpieczeństwa dzieci narażonych coraz częściej na cyberprzemoc. Państwowa Komisji do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 przedstawiła go Prezydentowi RP Andrzejowi Dudzie 2 lutego 2021 r.
Projekt zawiera następujące propozycje:
1) podniesienie granicy wieku szczególnej ochrony małoletniego z 15 na 16 lat, dostosowując tym samym polskie unormowania do regulacji prawa międzynarodowego;
2) wyłączenie zatarcia skazania w odniesieniu do wszystkich rodzajów kar orzeczonych za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego;
3) wyłączenie przedawnienia karalności przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego;
4) dodanie do wyłączenia zasady warunku podwójnej przestępności popełnienia przestępstwa określonego w rozdziale XXV na szkodę małoletniego;
Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą jest uznanie takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę obowiązującą w miejscu jego popełnienia.
5) dodanie dwóch nowych przestępstw: (1) nawiązanie kontaktu z małoletnim w celu seksualnego wykorzystania w cyberprzestrzeni (obecnie grooming odnosi się do zdarzeń dokonanych wyłącznie w świecie rzeczywistym);
(2) naruszenie w cyberprzestrzeni intymności seksualnej małoletniego – bez jego wiedzy lub zgody – poprzez udostępnienie nagiego wizerunku małoletniego w sieci – w celu zaspokojenia seksualnego sprawcy lub innych osób;
6) wprowadzenie typu kwalifikowanego poprzez kryterium małoletniego pokrzywdzonego: seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności; seksualnego wykorzystania stosunku zależności lub krytycznego położenia; zmuszania do uprawiania prostytucji przez małoletniego oraz naruszenia intymności seksualnej małoletniego;
7) zakwalifikowanie zmuszania małoletniego do uprawiania prostytucji jako zbrodnię;
8) wprowadzenie kryterium małoletniego oraz przestępstw określonych w rozdziale XXV do:
a) warunkowego umorzenia postępowania – zakaz umorzenia,
b) warunkowego zawieszenia wykonania kary – ograniczenie możliwości do szczególnie uzasadnionych wypadków, wydłużenie okresu próby, obligatoryjny dozór, zakaz zatarcia skazania z mocy prawa przy karze warunkowo zawieszonej,
c) zakaz stosowania wolnościowych kar zamiennych,
d) zakaz orzekania kary mieszanej/łączonej;
9) podniesienie sankcji karnej za przestępstwa: seksualnego wykorzystania stosunku zależności lub krytycznego położenia, seksualnego wykorzystania małoletniego, elektronicznej korupcji seksualnej małoletniego, propagowania pedofilii oraz publicznego prezentowania treści pornograficznych;
10) rezygnacja z kar alternatywnych nieizolacyjnych w przypadku elektronicznej korupcji seksualnej małoletniego, propagowania pedofilii i publicznego prezentowania treści pornograficznych;
11) zmiana znamion przestępstwa z art. 200a § 1 poprzez dodanie podstępu i usunięcie z uczestnictwa w prezentacji pornografii przesłanki zaspokojenia seksualnego
Prace nad projektem są kontynuowane i odbywają się wspólnie z Kancelarią Prezydenta RP.